Bonus malus regeling

Bonus malus regeling, hoe werkt het? De bonus-malus regeling is een regeling die bijna elke autoverzekeraar heeft. Het is in eerste oogopslag een ingewikkeld systeem, maar schijn bedriegt. Het bonus-malus systeem met de bijbehorende bonus-malus ladder is niet heel lastig te begrijpen. Met de bonus malus regeling regelt de autoverzekeraar de kortingen die een verzekerde ontvangt op de premie van de autoverzekering. Deze korting wordt ook wel de no-claim korting genoemd. De bonus malus regeling werkt vaak met een bonus malus ladder en schadevrije jaren.

Bonus malus ladder

Elke verzekeraar heeft een bonus malus ladder. Deze ladder wordt ook wel de bonus malus tabel genoemd. Zoals elke ladder heeft deze zogeheten tredes. Het wordt een ladder genoemd omdat u, wanneer u nog nooit een autoverzekering heeft gehad, begint op trede 0. Over tijd klimt u steeds verder naar boven tot de hoogste trede. Om te klimmen moet u schadevrij rijden met uw auto. Om naar beneden te vallen moet u een schade claimen. Bij elke trede is een kortingspercentage verbonden. Deze korting krijgt u op de premie van de autoverzekering.

Schadevrije jaren

De basis van het bonus malus systeem zijn uw schadevrije jaren. Zonder schadevrije jaren komt u niet ver in het systeem en ontvangt u niet veel korting. Schadevrije jaren zijn jaren waarin u een autoverzekering op naam heeft gehad en geen schade heeft geclaimd op de autoverzekering. Schadevrije jaren bouwt u dus elk jaar op. Als u een kleine of grote schade claimt dan valt u terug in schadevrije jaren. Voor elke schade is dit maar liefst 5 jaren. Dus denk goed na voordat u een schade gaat claimen. De autoverzekeraars slaan alle schadevrije jaren op in een externe database. Dit is de Roy database. Hierin staan alle schadevrije jaren van alle autorijders in Nederland opgenomen.

Uw schadevrije jaren zijn beperkt houdbaar. Dit weten niet veel mensen. Meestal als u drie jaar geen autoverzekering op naam heeft gehad, dan worden uw schadevrije jaren gewist. U begint dan weer op 0. Het is dus aantrekkelijk om altijd een autoverzekering aan te houden al is het alleen al voor de schadevrije jaren.

Schadevrije jaren kunnen ook negatief worden. Dit komt voor wanneer u bijvoorbeeld 2 schadevrije jaren had en een schade heeft geclaimd. U zakt altijd 5 schadevrije jaren dus u komt in dat geval op -3 schadevrije jaren uit. U kunt nooit verder dan -5 negatief komen te staan. Als u -5 staat dan vervalt deze registratie ook als u meer dan 3 jaar geen autoverzekering op naam heeft staan. Hoe ver verzekeraars terug in de tijd kijken verschilt echter wel.

Bonus malus tabel

Hieronder vind u een versimpeld voorbeeld van een bonus malus tabel (ook wel bonus malus ladder genoemd). Zoals u kunt zien krijgt u steeds meer korting hoe hoger u op de trede terecht komt. Zoals u ook ziet zijn tredes en schadevrije jaren vaak niet gelijk aan elkaar. Als u net nieuw bent bij deze verzekeraar met 0 schadevrije jaren dan komt u binnen op trede 6. Bij trede 6 hoort een korting van 60%. Wanneer u een dag nadat u verzekerd bent direct een schade claimt dan valt u 5 schadevrije jaren terug (0-5=-5). U zakt dan op de bonus malus ladder naar trede 1. Deze hoort bij -5 schadevrije jaren. Bij trede 1 hoort een toeslag op uw premie, ook wel malus genoemd, van 30%. Dit betekent dat u na de schadeclaim veel meer moet gaan betalen.

Schadevrije jarenBM/ TredeKorting (-) / toeslag (+) op premie
1521-80%
1420-80%
1319-80%
1218-80%
1117-80%
1016-80%
915-80%
814-79%
713-78%
612-77%
511-76%
410-75%
39-72,5%
28-70%
17-65%
06-60%
-15-50%
-24-30%
-33-20%
-420
-51+30%

Verschillen in korting per autoverzekeraar

Elke autoverzekeraar heeft zijn eigen bonus malus systeem en ladder. Er is geen verplichting dat elke verzekeraar dezelfde systematiek moet aanhouden. Zo zijn er verschillen tussen de verzekeraars in bonus malus. Zo zijn er verzekeraars waarbij u met 0 schadevrije jaren 50% korting krijgt en andere verzekeraars waar u met 0 schadevrije jaren 60% korting krijgt. U moet echter ook kijken naar het tarief van de premie. Want ondanks de hoge korting kan de premie ook hoog zijn en daarmee de autoverzekeraar met een lager kortingspercentage aantrekkelijker zijn. Zie hier de kortingen per autoverzekeraar.